tisdag 3 december 2013

Ett slag för tystnad och onödiga ord

Tystnad har blivit en bristvara i dagens samhälle. När jag ser på folk runt mig har nästan hälften musik i öronen. Här tycker jag att det är nästan värre, eller det ÄR värre än i Finland. Ett par dagar har jag på t-banan försökt räkna folk runt mig. Inte helt, men nästan hälften sitter med proppar i öronen. När man sitter och studerar på läsesalen har också där en stor del musik i öronen. Visst njuter jag också av att lyssna på musik. Precis nu sitter jag faktiskt och lyssnar på Elvis Presley. Men där emellan vill jag ha tystnad. Jag vill höra mina egna tankar, och Gud. När jag ser människornas förhållande till musiken förstår jag däremot tonåringarna i församlingen bättre. Vi har haft en sinnesvandring i församlingen där jag jobbat. Då går hjälpledarna och konfirmanderna igenom alla sinnen och försöker uppleva Gud på nya sätt. Då kantorn har haft hand om hörseln har han placerat konfirmanderna tysta i strandkanten. Där har de bara varit och lyssnat på naturen. Alla kanske inte får ut någonting av det, men de som verkligen hinner lyssna till sig själva brukar vara mycket tacksamma över övningen. Då jag höll i något undervisningspass för hjälpledare och blivande hjälpledare skickade jag också ut dessa att sitta ett par minuter i en tyst vinterskog. Någon fick uppleva den underbara frid som bara tystnaden kan ge. Tyvärr verkar inte alla kunna lugna sig tillräckligt mycket. Eller så är det något annat som står i vägen. Jag önskar verkligen att alla kunde få uppleva den friden som jag upplever i tystnaden.
Är du däremot trött på tystnaden kan du följa följande länk och försöka uttala följande finska meningar. De är helt underbara! (översättning på engelska finns under)
http://depressingfinland.tumblr.com/post/68368392603/funny-sentences-in-finnish

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar