torsdag 19 december 2013

att komma, hem?

Åttonde augusti steg jag på planet i Vasa. Det sista jag sa var att jag vill ha snö när jag kommer tillbaka. Den 18.12 kommer jag till ett relativt snöfritt Vasa. Farmor och farfar står och väntar på flygfältet. Det är såklart roligt att se dem igen. Det var ju trots allt en tid sedan sist. Efter en eller två tallrikar soppa bär sen vägen av norrut. En och en halv timme senare stiger jag över tröskeln till föräldrarnas hus. Allt ser som vanligt ut. Förutom en viss lila julstjärna.. Lila.. av allt! Den färgen jag ville få in i vårt hem hela min barndom! Och nu, när jag har vuxit ur den, nu passar det att ta in den. Hm.. nåja, skrattar bäst som skrattar sist.
Idag var jag och morfar och skrinnade. Isarna var underbara trots en liten olycka.. Jag bara önskade att jag hade fått ta med mina utbyteselever och skrinna! Det skulle ha varit så roligt! Ja, jag saknar dem. Alla. Jag vill ännu skriva till dem direkt någonting händer. Berätta... Så konstigt att plötsligt inte ha dem nära som för ett halvt år har varit min familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar