måndag 28 oktober 2013

släktforskning?

De få gånger jag haft tid bara glo på tv-program den här hösten har jag bl.a. tittat på vem tror du att du är på svt play. Det är en serie som ger kända svenskar en möjlighet att fördjupa sig i släktforskning och man gräver i familjehemligheter. De säger att man måste veta varifrån man kommer för att veta vem man är. Någonting som såklart har många betydelser. Till viss mån är det ju klart att man påverkas av sitt ursprung. Våra föräldrar har påverkats av sina föräldrar som har påverkats av sina föräldrar och så vidare. Allt från recept på de enda rätta pepparkakorna till familjevåld kan visas gå i släkten. Ändå tror jag inte att vi på något sätt är beroende av eller fängslade i vårt förflutna. Vi kan alltid vara de som ändrar på en lång tradition. Även om det kan vara lättare om man är medveten om vad man bär med sig. Nåja.. För att veta vem man är måste man veta varifrån man kommer, i det religiösa perspektivet, ger oss en helt annan bild. Jag tror att vi kommer från Gud. Att vi är skapade av Honom till Hans avbild. Därför tror jag inte att vi skall se ner på varandra eller oss själva. Säger jag att jag inte duger eller att jag inte ser tillräckligt bra ut, då är det Guds skapelse som jag kritiserar. Älska din nästa som dig själv.
Jag har varit så fascinerad över att de vid svt kan komma tillbaka så långt i tiden. Till 1500-talet och till och med tidigare! Tänk om man kunde göra så med min släkt också! Igår ramlade jag då över ett släktträd över min egen släkt. Och jag kom tillbaka till 1480-talet! En bonde som hette Måns bodde då i Korsholm. Mina rötter verkar vara ganska stabila i den österbottniska jorden. Många av dem jag tittat på var bönder men också annat före kom. På 1500-talet hade jag en kyrkvaktmästare så jag kanske också har någon religiös släkt. Det är ganska intressant att tänka sig att dessa namn jag läser om och som jag möjligtvis har några årtal om och kanske ett yrke, att de faktiskt är människor som levt en gång. Tänk på allt de sett! Jag har aldrig önskat att jag levt i en annan tid, men nu känns saker som reformationen så mycket närmare. Jag vet att mina egna rötter såg de tiderna. Och såklart gjorde de det. Men på något sätt blev det mera verkligt när jag fick sätta namn på dessa personer.
Ojnej vad jag låter gammal! Släktforska - redan? Nej, bara en god orsak till att inte studera. Och mellan dig och mig, det finns många sådana orsaker..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar