lördag 26 oktober 2013

En fredagkväll

Jag inser att jag skrivit ganska mycket om studier här. Och däremellan kommer det lite om mina tankar och känslor över att vara i utbyte. Jag, som inte brukar se mig som en väldigt emotionell person, snarare en rationell människa har fått uppleva en liten känslostorm här. Bra så, bra så. Att vara på utbyte är lite som att vara på ett läger. Allting blir lite större, går lite snabbare och känns lite mer. Eller så upplever jag det. Det är som om någon satt salt på allting.. ;) Därför tror jag att min längtan och min glädje blir lite mera än de annars brukar vara. När det gäller studier är det så lätt att skriva om. Ingen, eller få kan ta illa upp. Nu skall jag utmana ödet och skriva något om min fredag kväll.
Igår var tanken att jag och några andra skulle fara på en internationell middag/hemmafest. I sista stund blev planerna ändrade och jag for hem till en finlandssvensk tjej istället. Bra så, vi hade trevligt då vi satt och drack vin och åt perunarieska som jag hade bakat, vindruvor och bulla. Riktigt fredagsmys. Jag hade ändå varit inställd på att fara ut och träffa folk och därför var jag inte så svårövertalad när vi fick förfrågan att fara till tf (teologiska fakulteten) på party. TF är här konkurrenter till den skola där jag går, dvs. mf. Känslorna mellan fakulteterna är ungefär som mellan tf och relvet i Åbo. Så jag var en förrädare. Vid tf var stämningen ungefär som vid tf i Åbo. Öppet och trevligt. Folk pratade med varandra, skrattade, hade en bra stund helt enkelt. Även om värderingarna kanske är liberalare så trivdes jag som fisken i vattnet med människorna, de var totalt underbara! Vid tf joinade vi upp med en del andra kompisar och med dem for vi sedan ut på stan. Satt vid en pub och träffade ännu mera folk. Efter flera djupa diskussioner om såväl bibelsyn som homosexualitet som scenuppförande och nakenhet gick jag hem miss i nassen. Ännu en underbar kväll med mina underbara människor. Och jo.. det är väll inte en väldigt ovanlig fredagkväll här i Oslo. Jag är definitivt mera ute här än i Finland. Det är nästan så jag skäms när jag ser fotona jag taggats i på fb.. Men de som känner mig vet att jag är en smart människa. Jag är fortfarande lika smart. Gör inget jag inte står för och kan berätta öppet om. Igår frågade en tjej om jag inte dricker överhuvudtaget. (hon visste inte att jag druckit vin tidigare på kvällen) Jag svarade att visst dricker jag men jag vill inte dricka så mycket. Om det då handlar om min tro eller bara om den lag som står i mitt hjärta, det vet jag inte. (finns det ens nån skillnad?) Jag står för det iallafall. Och så tror jag att, speciellt när jag har en längtan till att bli prästvigd en dag bör jag hålla mig till det som jag uppfattar som Guds vilja. Missförstå mig inte. Jag tror alla borde det. Men som kvinna i Finland kan jag få hård kritik om jag inte är "tillräckligt kristen". Så känns det iallafall. Jag är kristen och jag vill följa Gud. Att vara ute är en möjlighet att prata med många personer och jag tycker om att umgås med mina vänner. Men det betyder inte att jag är ansvarslös eller att jag inte uppför mig.
Det här var mitt "kära dagbok"-inlägg idag då ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar