söndag 27 oktober 2013

Kyrkdag

Underbara söndag. Min favoritdag på veckan. Dagen då jag med gott samvete får vara ledig. Dagen då jag får besöka den kyrka som här i Norge har blivit mitt andra hem. Träffa de människor som ger mig så mycket kraft och energi. Varje söndag är för mig en ledig söndag, en kyrkdag och en dag för mig själv och Gud.
Jag tänkte att jag skulle skriva några rader om vikten av att ha en församling. När jag kom till Oslo sökte jag länge efter den rätta församlingen för mig. Jag är mycket glad att det här var någonting jag gjorde ensam. En av de enda saker jag faktiskt inte ville ha sällskap när jag gjorde. Jag besökte, naturligt nog, först lutherska församlingar men upplevde inte att jag hittade det som jag sökte. Jag gick (och går) varje torsdag till en luthersk församling och sökte något mera högkyrkligt till söndagen. Sedan besökte jag en internationell församling men inte heller där hittade jag den frid jag sökte. Mycket av vad jag såg var bra, men det var inte DET jag skulle göra. För någon månad sedan hade jag en svacka i mitt religiösa liv. Jag ifrågasatte och funderade över värderingar och livsval. Den söndagen kom jag till den anglikanska kyrkan och predikan gjorde ett stort intryck på mig. Jag kände att det var här jag skulle vara. Efteråt gick jag fram till prästen och bad att få prata med honom. Vi hade en ganska lång konversation och jag upplevde allt starkare att Gud ville placera mig just där. Veckan efteråt hade mitt religiösa liv stabiliserat sig betydligt. På söndagen i kyrkan kom prästen i fråga fram till mig och kollade hur det var ställt. Han, som jag var glad över att se att allt var gott. Nu är jag fast i den församlingen. Jag upplever att den ger mig så mycket. Socialt och religiöst. Sen hoppas jag att också jag kan ge någonting tillbaka till den. Vad vet jag inte men det jag vet är att när man söker efter Gud. Då kommer Han också uppenbara sig. Den som söker skall finna. Och det han finner, det är det bästa man kan ha. Så var det för mig. Sök Gud och ha tålamod. Det lönar sig.
Ha en underbar söndag
Guds fred!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar