onsdag 23 oktober 2013

bra eller dålig ambasadör för Finland?

Idag har jag haft en kort presentation om Finland. Det var si sådär. Publiken men skrattade iallafall. Jag kan ju inte hålla ett föredrag om mitt kära hemland utan att nämna att jag kommer från en minoritet som kallas finlandssvenskar. Alla såg då allvarliga ut som om jag höll en föreläsning. En man i första raden, som jag för övrigt pratat med ett par gånger förut och dessutom berättat om Svenskfinland för, såg förvånad ut och nickade intresserat. Sen kom vi till det faktum att i Norge förstår folk vad jag säger, till skillnad från många delar i Finland. Här kom första skratten. Jag reser utomlands för att folk skall förstå mitt språk. Sedan var min koncentration borta och jag vet inte mycket av vad jag pratat om. Jag sa att finländare är tysta och inte alltid så artiga. Att man inte pratar med främlingar och att man bra kan sitta ensam och studera utan att prata med någon. Sen pratade jag om alkoholhanteringen i Finland. Om att en del, inte alla, inte kan uppföra sig när de dricker. Att jag som kvinna ibland kan känna mig lite obekväm med vissa mäns närmanden medan jag i Norge upplever att folk endast dricker sig "salongsberusade" och att de för det mesta bara är trevliga. Sen berättade jag om någonting jag verkligen saknar från Finland. Ja, förutom alla underbara människor så är det ju då bastun. Tror jag skrev om det tidigare så jag skall inte plåga er med det. Men jag kan säga att när jag kommer hem till jul, då skall jag bada bastu! Mera än 10 minuter som de tydligen gör här..

Så, tyvärr hade jag inte tid att nämna ens hälften av vad jag skulle ha velat berätta om. På fem minuter kan man inte säga så mycket. Inte om man heter Emilia och älskar att stå och prata inför människor. Att bara få den där uppmärksamheten som man får när man står inför en publik. Bara få känna på stämningen och låta munnen gå. Det är underbart. Om jag någon gång får leva om mitt liv och den gången skulle bli begåvad med en god humor då skulle jag definitivt bli stand up komiker. Men nu har jag varken den humorn eller den fantasin. De få gånger jag kan stå upp och roa en publik så älskar jag det iallafall.

Efter att alla hade presenterat sina länder konstaterade en tjej att ingen skall åka till Finland. Jag vet inte om det är ett bra tecken, men om fem personer presenterar sina länder och jag är ända som blir omnämnd till slutet måste jag ju i allafall ha gett dem något intryck.. All reklam är god reklam eller hur var det?

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar