torsdag 29 augusti 2013

Kristet vardagsliv vid en veteskaplig fakultet

Idag var jag trött och kom till fakulteten först 9.50. I dörren mötte jag en av våra präster som plötsligt ber mig komma och assistera vid nattvarden 10 minuter senare. Visst, jag har ju assisterat många gånger så jag hoppade gärna in. Tills jag insåg att jag nu skulle göra allt på norska! Trots att jag frågade upp tre gånger vad och hur jag skulle säga "Kristi blod för dig utgjutet" alltså "Kristi blod, utøst for deg" fick jag under o Guds lam ändå fråga hur det var. Först när jag satt mig ner för att studera fick jag se i text vad jag borde ha sagt. Ett överraskningsmoment som jag i och för sig borde ha vetat av var att jag skulle dela ut brödet till prästen. Det är ju ingen svår sak och i Finland har jag gjort det flera gånger. Men så står man där, framför församlingen och inser att jag inte har en blåblekaste aning om vad man säger på norska! Jag har ju hunnit höra det några gånger så det blev någon blandning mellan det norska och finlandssvenska. Den norska meningsuppbyggnaden men med svenska ord. Jag hoppas Gud förlåter mig. I Finland när vi assisterar bär vi också albor. Det här tycker jag är superbra! Man behöver inte tänka på vad man har för kläder! Här däremot har assistenten inte alba. Vilket resulterade i att jag var helt fel klädd för att stå vid altaret! Djup urringning och nästan bara axlar! Jag skulle inte ens gå in i domkyrkan i Åbo såhär! Att sen gå framför folket. Nej.. Jag vet inte om det är bara jag som är så högkyrklig men att stå innanför ett altarskrank i egna trasor..

En annan rolig incident var när jag lunchade idag. En tjej som är mycket i kapellet kommer gående mitt på dagen med en vinflaska stickande upp ur ryggsäcken och två nattvardsbägare med vin i händerna. Så gick hon ut, tömde bägarna och kom in tillbaka. Det är bara så komiskt att allt det här händer parallellt med att vi studerar kyrkan, kulturen och historien från ett vetenskapligt perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar