måndag 26 augusti 2013

ett halvt år är inte mycket..

Studierna börjar på allvar. Jag har så mycket jag kunde/borde göra! Eftersom alla system är nya vet jag inte riktigt hur mycket det är meningen att jag skall läsa, när jag skall läsa det och hur skoltenter, korttenter och hemtenter ser ut. Ibland känner jag mig helt lost när det gäller undervisningen. Idag var jag på min första föreläsning på engelska. Om något så blev jag inte klokare. Men int kan vi nå åt de. Jag har en känsla, som jag visserligen haft hela tiden här, att ett halvt år i utbyte inte är någonting. Man hinner få en liten känsla av hur saker ordnas precis som man reser hem igen. Visst är kunskap och studier viktiga, det är en orsak till att jag är här. Men så är det mycket annat som jag vill hinna uppleva också. Muser, kultur och en massa happenings. Utbyte handlar om studier men också om mycket mera. Jag vill hinna umgås med folk, få vänner, se och uppleva. Det kommer kanske påverka mina studier lite, men om vi skall vara ärliga, vad gör jag med kunskap om hur Norges kyrkas ledning ock byråkrati ser ut?
I lördags var jag hem till en av utisarna och vi satt och spelade gitarr och sjöng. Det är så svårt att kliva ur den finlandssvenska jantelagen! Efter någon timme eller så kunde även jag börja nynna med i de sånger som jag kunde. Plötsligt hittade jag mig själv sjungande Jonas Gardells Aldrig skall jag sluta älska dig. Det var en mycket märklig upplevelse. En av mina rädslor är nämligen att sjunga för folk när jag vet att nån hör mig. Rädslor är till för att övervinnas och till skillnad från många finnar så drack jag inte ens alkohol för att våga utmana mig själv! Lite stolt är jag ändå. Det var en trevlig kväll.
På söndagen satt jag och bläddrade i en del av de broschyrer som jag släpat hem från turistinformationen. Det finns så mycket jag vill göra! Närmare 30 museum, konserter, caféer och butiker. Jag skulle kunna spendera hela hösten bara med att titta på allt det jag vill hinna se medan jag är här. Lära mig många fåniga fakta lite härifrån och därifrån. T.ex. att botaniska trädgården är grundad 1814 och att där finns ca. 7500 arter. Två museum avverkade jag på söndagen, det geologiska och det zoologiska. Så nu har jag sett dinosaurieskelett och fått fundera på världens skapelse. Tittat på vackra stenar och lärt mig namnet på någon stensort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar