fredag 9 augusti 2013

Avsked och ankomst

Avsked är aldrig roliga. Det är alltid lika jobbigt att säga hejdå till nära och kära. Ofta har jag dessutom en känsla av att jag inte hunnit umgås tillräckligt med folk. Men avsked kommer ändå. Grupper förändras och livet bjuder på nya äventyr. Värst måste jag säga är att säga hejdå till folk som, på ett eller annat sätt ännu behöver mig. Folk som har mycket eller som bara blir väldigt ledsna. Med det här lilla stycket vill jag säga att jag fortsätter tänka på er och fortsätter be för er. Bara för att jag geografiskt har bytt ort betyder det inte att ni inte finns med i mitt liv.

Idag har jag för första gången besökt mitt tillfälliga universitet. Ja, riktigt mitt är det inte ännu. Jag har träffat en del av utbyteseleverna genom en rundvandring på byn. En mycket underlig kombination av människor var vi. Var och en med sitt bagage. Det som slog mig var att flera reste tillsammans. Vi hade ett tyskt par som naturligt nog umgicks mycket med en tredje tysk. Tre helt underbara människor från Kenya, en tjeck, en dansk, en chines, en från något ställe jag aldrig hört om men som jag antar ligger i asien en annan från okänt land i afrika.. och så några andra som jag inte heller kan placera på kartan. Ja, och så jag då. Glad över att inte vara den enda andra nordbon. Alla verkar vara trevliga och fina människor. Jag ser fram emot att lära känna dem bättre nästa vecka.

Min lilla lägenhet skall också bli helt trevlig att bo i. Jag bor på översta våningen i ett 6 våningshus och har takfönster! Jag skrattade när jag såg att vissa lägenheter hade det och sa att jag vill ha så. Nu minns jag inte vem det var av mina åbo-vänner som hade roligt åt mig. Men nu har jag iallafall ett takfönster. Vi får se om jag är lika förtjust i det vid julen.. Överlag har jag ett skrivbord men ingen stol. En säng, en bokhylla och ett litet bord. Från skolan fick jag ett täcke, en kudde och lite kökssaker. Det nödvändigaste helt enkelt. Imorgon behöver jag ändå skaffa någonsorts kaffemackapär. Det finns nämligen ingen kaffekokare här! Om inte annat är det värt en till tur till Ikea för att skaffa mig en kaffepresse. Dessutom slog jag ju sönder mitt ena dricksglas så nu har jag bara ett kvar.

Jag är positiv och glad över dagens upplevelser. Men nu har jag sprungit på i 12 timmar i en okänd stad och lärt känna massor med nya människor. Nu vill jag bara sova.
God natt min skatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar