torsdag 5 september 2013

Lite studier och ledarskap inom norska kyrkan

Det hær med studier kombinerat med utbytesliv ær inte lætt. Nær jag ær før trøtt før att vara social sitter jag hemma halvdød framfør datorn. Men inte att jag skulle orka skriva blogg. Så mycket aktivitet finns inte. Nej, bra om jag orkar hitta någonting lite vettigt på svt eller yle. Men det skall væll få vara så ibland. Igår återupptog jag min stickning. Den har luggit i en låda och væntat på att jag skulle ha en kvæll før mig sjælv hemma. Liksom chokladplattan och vinflaskan. Ja, den dær flaskan væntar nog fortfarande.. Chokladen hade jag svårare att låta vara. :) Kanske det ær bra att inte vara hemma så mycket. Man æter mindre choko. Men men..
Jag har precis læst en bok om ledarskap i norska føretag. Måste sæga att jag inte var så vældigt intresserad. Det finns vissa mindre skillnader mellan kulturerna mellan mina två lænder. Den hær skillnaden tycker jag speciellt att jag ser nær vi kommer till sådant som ledarskap. Inte så att ingenting jag læst skulle stæmma i Finland. Det gør det nog, men så att nyanserna blir lite annorlunda. De norska exemplena hade jag ibland svårt att koppla till min verklighet. Næsta vecka skall jag skriva en tent som till stor del går ut på hur Dnk (den norska kyrkan) styrs och vad som førvæntas av de olika tjænsterna præst, diakon och kateket. Till det hela hør ledarskapet också. Jag undrar just om jag blir godkænde med finska exempel.. Æven om jag besøkt norska kyrkor ær det ju inte som om jag kænner till sådær riktigt mycket ænnu..
På tal om examen. Det ær bæst att jag ansøker om att få skriva dem på svenska. Om jag nu minns hur man stavar något nå mera.. Mina personliga anteckningar ær ett virrvarr av svenska, norska och engelska. Vilken tur att jag redan bevisat att jag har akademisk svenska i Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar