tisdag 19 november 2013

Resa med klassen och tankar kring bröd och hem

Jaha.. så har man varit på resa med klassen då. Det har varit mycket intressant att se hur gruppdynamiken utvecklats i vår PBL (praktiskt baserad inlärning) grupp. Få direkt och orädd feedback på vilken roll man intagit i arbetet osv. Ni vet, det där som vår litteratur sa att man inte skall säga rakt ut.. Nåja..
Några tankeväckande saker har de här två dagarna iallafall gett mig. För det första åt vi fem måltider på lägergården. Av dem bestod fyra måltider av bröd. (man kunde få bröd vid middagen också om man ville) Morgonmål, lunch och kvällsmål. Allt såg likadant ut. Lite olika pålägg kanske.. men i övrigt ett och samma. Det som ännu gör att jag har svårt att riktigt förstå den här kärleken till smörgås är att precis varje bröd smakar lika. Sen kan det vara bakat på olivolja eller inte men smaken är den samma. Tråkigt tycker jag, toppen tycker nån annan. Men när vi går till det faktum att jag satt lika mycket pengar på de här två dagarna som jag vanligtvis i Finland sätter på mat i två veckor känns smörgås lite väl lite för mig. Men jag inser att det är skillnader i traditionen. Under vår resa lyckades jag iallafall bita ihop och le och tugga i mig min brödbit. (och jag fick iallafall dricka apelsinjuice)
Det andra som jag tänkte på var hemlängtan. För första gången, tror jag, längtade jag hem. Inte hem som hem till Åbo eller Österbotten, utan hem till mitt rum i Oslo. Till mitt eget ställe. Det var märkligt men samtidigt naturligt. Jag är inte den som brukar längta eller sakna. Inte ställen eller saker iallafall. Personer är sen en helt annan sak. De saknar jag också om det bara handlar om att vara från varandra någon dag. Orsaken till att jag längtade hem under resan var väll främst att jag inte orkade med språket mera. Norska och danska om vartannat när man bara vill sätta sig ner och slappna av.. Men att min längtan riktade sig till Oslo var roligt. Jag har verkligen hittat mitt hem här och det känns skönt. Nu känns det som om jag verkligen kan prata om tiden då jag bor/bodde i Oslo, för Oslo är mitt hem nu.

Godnatt min skatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar