måndag 22 oktober 2012

moget eller barnsligt?

På kreta hamnade jag in i en intressant diskussion med en viss väninnas pojkvän. (Om Du läser får du gärna ge mig din åsikt i något skede, skulle vara intressant att höra vad du tänker! Alla får såklart kommentera om ni vill..) Vi pratade om att vara eller inte vara mogen. Ett mycket relativt begrepp egentligen. Jag konstaterade att vi har många gemensamma värderingar, också fast vi har ganska olika historia och kanske följt lite olika utvecklingslinjer. Om min bedömning är rätt syftade vi vår omogenhet till liknande personlighetsdrag, men för all del, jag kan ha fel. Personligen ser jag mig inte som en barnslig människa. Jag har varit ganska trygg i den åsikten. Nu märkte jag att det kanske finns orsak för mig att modifiera min självbild lite. Dagen efter att vi diskuterat var det nämligen vågor på medelhavet. Jag tyckte det var hur roligt som helst att hoppa och leka och känna hur vattenmassan drog och skuffade mig upp mot stranden. Där lekte jag ganska länge med mina syskon och brors flickvän. Men jag kan ju inte låta bli att undra. Är det moget? Jag tycker om att leka med barn i olika åldrar. Är det moget? Kanske man ändå är barnslig i vissa punkter. Kanske de människor jag tänkte att var barnsliga också ser på mig och tänker "oj, vad hon är barnslig." Fast inte vet jag om det är något fel på det.

2 kommentarer:

  1. nåja. nu har jag disskuterat detta i vaket tillstånd och luftat åsikter och tror jag har en ungefär åsikt i frågan , senast var jag alldeles för trött för att alls reflektera över saken.
    För oss handlar det om två helt olika termer med helt olika innehåll. Att vara mogen (mature) och att vara barnslig (childish). En mogen människa är en som tar ansvar och hand om sig själv och sitt liv och kan bete sig som han anser moraliskt och etiskt riktigt och har en situations och lämplighetsförnimmelse, alltså vet när saker och ting passar sig, hur man beter sig i vissa situationer osv.
    Att vara barnslig handlar om ett visst sinnestillstånd. Hur man beter sig i vissa valda situationer.
    Jag tror man kanske ser på barnslig-termen som något lite negativt.
    hr h anser tom att en obarnslig människa är tråkig, men så är vi ju som bekant också de som springer runt med plastgevär i flera timmar :)
    Så enligt denna teori då så är du en fullt mogen människa, tom mera mogen än många då man tänker på hur bl.a. reflekterande och analyserande du är, som njuter av tillfälliga barnsliga stunder.

    SvaraRadera
  2. Hm.. intressant. jag har sett dem som motsatser men jag gillar er uppdelning.
    Till termen mogen skulle jag ändå vilja lägga till en omsorgsaspekt. Att man inte bara kan ta hand om sig själv utan också har kapacitet att tänka på och hjälpa andra.
    Sen måste jag ju kommentera smickret. Jag är nog inte den personen som alltid lyckas pejla in vad som lämpar sig och inte. Egentligen är det någonting jag själv anser mig vara dålig på. Men en fullständig katastrof kanske jag inte är ändå. Tack i alla fall. Det var fint sagt!

    SvaraRadera