söndag 5 januari 2014

År 2013 och vad du gjort med mig..

Ett nytt år har börjat och jag tänkte, även om det nu gått så mycket som fem dagar av 2014 kunde jag titta tillbaka lite på föregående år.
I Januari 2013 blev jag ensam. Inte så drastiskt kanske, men nästan.. min underbara kämpis flyttade ut. Hon blev färdig med sina studier och flyttade tillbaka norrut. Själv var jag i färd med att avklara mina övningsgudstjänster. Planerade och genomförde två helt ok gudstjänster som filmades och jag satt och led igenom efteråt. Led gjorde jag kanske lite mindre vid besöket till krematoriet som skedde i Februari. Alla som orkar lyssna kan ännu få höra om det och de komiska incidenterna där. Lite drastiskt och krasst men en del av livet är det ju. Innan man kommer till krematoriet kan man ändå ägna sig åt sex, drugs and rock n´roll. Iallafall om man hör till den privilegierade skara som råkade ha en sådan kurs i kyrkohistoria. 
I mars lyckades vi blidka språkcentret med min kandidat som äntligen blev godkänd. Det gick åt en del ouzo när vi skulle korrigera språket som varit problem. Vi satt en himla massa timmar med att vända och vrida på formuleringar och på bara nån dag fick jag avhandlingen tillbaka godkänd.. Att de inte kunde ha behållit den ens en vecka för att låtsas kolla den ordentligt! 27.3 åt jag middag första gången för året på balkongen. Då under tre filtar och med de tjockaste sockor jag hittade, men ute åt jag. Vår är vår oberoende av vad termometern visar och lyser vårsolen så skall man ut. I April hade vi hjälpledarweekend på Pörkenäs. Det var en fin helg med många underbara hjälpledare. Jag firade min födelsedag på vift någonstans utanför åbo och packade sedan en väska för att ta mig till Färöarna. Första men inte sista gången jag reser dit. Ett underbart landskap och mycket trevliga människor.
Den tredje maj fick jag nyheten att jag hade en studieplats i Oslo till hösten. Jag har sagt det förr men vill säga det igen, inte hade jag en aning om vad jag gav mig in på. Men jag ångrar inte en sekund av det. Den 19 maj åkte flyttlasset från Åbo, även om jag stannade kvar till 26. 5 för att ta avsked av allting. (tillbaka skulle jag ju komma 3.1 2014) Juni, juli och början av augusti tillbringades mest på jobb som sommarteolog i Jakobstad. Jag köpte en ny dator som jag trivs riktigt bra med. Jag var också för första gången i mitt liv på Pieksamäki läger. Riktigt riktigt trevlig upplevelse. Kanske också jag kan börja tycka om läger en gång i mitt liv. 31.7 blev jag utsedd till att vara barnlägrets gentleman, mitt namn var Hans. En titel jag är super nöjd med. If I were a boy.. eller hur går den? 
Den 8.8 började så min resa som utbyteselev. Jag lärde känna en mängd underbara människor som jag nu försöker hålla kontakt med. Jag lyckades skramla på mig en del studiepoäng mellan fester och högmässor. Besöka flera församlingar och aktivera mig i olika sammanhang. Allt som leder till att saknaden blir ganska stor. Eftersom jag skrivit så pass mycket om min tid i Norge tror jag inte att jag skall göra det här. Bara några minnesvärda situationer. På första plats kommer absolut vår road trip. En helt underbar utflykt och jag kan stoltsera med att nu officiellt meddela att jag INTE fick böter. Kanske nummer två på min lista över underbara saker är Suppe og messe i Majorstua kirke. Gratis soppa och högmässa kl 17 på torsdagar. Hett tips för er som kan gå. Om vi håller oss till kyrkor så måste jag nämna St. Edmunds. Den anglikanska församlingen, som är helt underbar och där man kan känna Guds kärlek och bönens närvaro. Så är det ju alla de här underbara, smått galna människorna. De norska och de utländska. De som gjorde mitt utbyte till endast mitt. Ingen annan kan någonsin omringas av så många så underbara människor.. eller iallafall precis de underbara människorna. De som torkar ens tårar, ställer upp och lyssnar, får en att skratta hur nere man än är eller bara tar ett parti schack, dricker en öl eller överlag är underbara. 
18.12 återvände jag till ett snöfritt Finland. Jag umgicks med familj, släkt och vänner under julen och nu 3.1 2014 har jag återvänt till åbo. De senaste dagarna har jag bara plockat och fixat i min nya lägenhet. det har varit en hel del att ställa och lär ta en tid innan allt är som det skall vara. Ett nytt hem är det iallafall. En etta första gången i mitt liv. 
Och så börjar året då jag skall skriva min master och bli, kanske lite mera vuxen. (även om äventyr och resor nu hör till mina mer realistiska dagdrömmar och nyfikenheten på omvärlden är ständigt närvarande.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar